27-12-2020 Eindejaarstoer

27 december 2020 - 2 januari 2021 Eindejaars-toer

Zondag, 27 december
Het plan was om vroeg te vertrekken zodat we nog even langs mijn moeder konden. Storm Bella verhinderde dat echter. Windkracht 8 met vlagen van 9-10 was echt niet veilig om de weg op te gaan.
Volgens de weerberichten zou het ‘s-middags rustiger worden. Om 14:00 was de wind zodanig afgezwakt dat ik naar Lemmer kon om Ellen op te halen.
Richting Brabant geen last meer van de wind gehad, maar helaas wel veel regen. Rond half 6 kwamen we -in het donker- aan op camping Morgenrood in Oisterwijk. We mochten zelf een plekje uitzoeken op deze mooie natuurterreincamping van de Nivon.

Maandag, 28 december
Heerlijk uitgeslapen. Eerst maar eens douchen, Ellen was in het (niet verwarmde) sanitairgebouwtje geweest. Goed te doen vertelde ze. Toen ik ging waren de douches bezet, dus ik naar het groepsgebouw. Daar was een heerlijk verwarmde ruimte met douche en toiletten, wat een mazzel.
Na onze uitgebreide lunch hebben we een prachtige wandeling van 8 km. over de Kampina gemaakt. Het was windstil, af en toe kwam het zonnetje door dus met 5 graden perfect wandelweer.

Dinsdag, 29 december
Weer lekker uitgeslapen en daarna douchen (nu beiden) in het verwarmde groepsgebouw. Ne het ontbijt vertrekken we naar Den Bosch om een bezoek te brengen aan mijn moeder. Ze was blij ons weer eens te zien.
Tegen 12 uur vertrekken we we naar de Achterhoek. Hier hebben we een plekje op camping ’t Scharvelt in Haarlo gereserveerd. Het is een mooie camping met als extra dat er buitenkachels en hout aanwezig zijn. Er zijn heel wat mensen aanwezig, sommige zelfs met een tent! Ook de (ruime) trekkershutten zijn allemaal bezet.
We hebben ontdekt dat er bij het toiletgebouw onder de veranda een grotere buitenkachel staat waar ook stoeltjes aanwezig zijn. Hier brengen we ‘s-avonds een paar uur door, Lekker warm bij de kachel met een lekker wijntje.

Woensdag, 30 december
Het toiletgebouw is heerlijk verwarmd zodat het douchen bijna een feestje is.
We maken een wandeling van 6km. door de omgeving. Het is hier een stuk rustiger dan in Brabant.
‘s-Middag fietsen we nog een klein eindje naar Borculo. Bij de AH daar is het smoordruk, dus we halen maar een fles Merlot bij de naastgelegen slijterij. Bij een temperatuur van 5 graden is een lange fietstocht toch niet zo prettig, dus we gaan weer terug naar de camping.
‘s-Avonds brengen we weer een paar uurtjes op de veranda bij een heerlijk opgestookte kachel door. De aanwezigheid van zo’n buitenkachel is echt een pluspunt hoor.

Donderdag, 31 december
Na de gebruikelijke ochtendrituelen vertrekken we naar Drenthe. Het is een stuk verder rijden dan we gedacht hadden. We hebben een plaats gereserveerd op camping  De Olde Bargen in Lhee (Dwingeloo).
In Dwingeloo vullen we bij de AH onze noodzakelijke proviand aan. Helaas is het oliebollenkraampje gesloten als we de winkel uitkomen. Dan maar op zoek naar de plaatselijke bakker. Helaas zijn de gewone oliebollen op. We nemen dus maar wat oliebollen met krenten en twee appelflappen.
De camping is behoorlijk bezet. Diverse campers, maar ook mensen die Oud en Nieuw doorbrengen op hun vaste plekje in de caravan. Ook hier weer een prima verwarmd toiletgebouw. Eind van de middag maken we nog een lekkere wandeling door het mooie Lhee. Wat een prachtige verbouwde boerderijtjes daar.

Na de wandeling genieten we van de appelbeignets en nemen natuurlijk een oliebol. Oudjaarsavond brengen we door met yahtzee en tv kijken. We hebben allerlei lekkere borrelhapjes. Uiteraard ontbreekt de champagne niet.

Vrijdag, 1 januari
Vandaag gaan we wandelen in het aan de camping aangrenzende Dwingelderveld. Ik heb een wandeling van 7,5 km.  op de GPS (thuis) uitgezet waar we onderweg 3 geocaches kunnen vinden. We wandelen eerst door prachtige paadjes door het bos. Onderweg verstuikt Ellen haar enkel. Dat lijkt niet best, maar Ellen besluit dat ze door kan wandelen. Na de bospaadjes komen we aan bij het Dwingelderveld, een enorme heidegebied. Het is heel erg druk met wandelaars. Geen wonder want het is prachtig, zonnig weer geworden.

cache "Over de rooie"

Zaterdag, 2 januari
Onze eindejaarstoer zit er weer op. Tegen 11 uur rijden we naar Meppel waar we even langs Ellen’s moeder gaan. Daar ook gezellig geluncht. Na de lunch vertrekken we naar Lemmer. We besluiten binnendoor te rijden door Wanneperveen, Ronduite, Moespot et cetera. Mooi tochtje, weer heel wat anders dan over de snelweg te snorren.

Het was een heerlijk weekje weg met de camper. We hebben het natuurlijk prima getroffen met het weer. Vooral de wandeling op nieuwjaarsdag was een prachtig begin van 2021.