2020-07-13 Zuid Limburg

13 - 19 juli 2020 Zuid Limburg

Maandag, 13 juli
We hebben een week naar Zuid Limburg met de camper gepland. Het is vrij rustig op de snelwegen en iets na de middag komen we aan op camping ’t Zinkviooltje in Epen. De camping ligt aan een doodlopende weg en is daarom lekker rustig. We vinden een mooi plekje en besluiten hier twee nachten te blijven. De omgeving van het Geuldal is prachtig om te wandelen. En dat gaan we dan uiteraard ook doen.
Mooie vergezichten en leuke paadjes en via stiegelkes (typisch Limburgse draaihekjes) door weilanden. We treffen nog een paar koeien die bij een poeltje komen drinken.

Dinsdag, 14 juli
Vandaag gaan we fietsen. Op de camping is een groot fietsenverhuurbedrijf gevestigd. De “goedkope” e-bikes zijn niet voorradig, dus we krijgen twee topmodellen (à €35 per stuk) mee. Maar het zijn inderdaad perfecte fietsen. Zelfs de meest steile heuvels nemen we met onze vingers in de neus.
We nemen de -door de verhuurder- aanbevolen knooppuntenroute. Die voert ons 42 km. lang door het prachtige heuvelland. Uiteraard worden er onderweg wat terrasjes aangedaan voor koffie met lekkers. Op het eind van de route doen we nog even boodschappen in Epen.
“s-Avonds maken we nog een mooie wandeling vanaf de camping naar de Geul.

Woensdag, 15 juli
Na het douchen en ontbijt pakken we de camper in en rijden naar Schin op Geul. Hopelijk vinden we een plekje op camping Vinkenhof. De camping staat behoorlijk vol, maar er is nog een leuk plekje voor ons. Na de lunch de wandelschoenen aan en maken we een wandeling naar Wijlre en terug langs de Geul.
‘s-Avonds steken we de cobb aan om zalmmoten te grillen. Een heerlijke hap, we weten wel wat lekker is.

Donderdag, 16 juli
Het is wat regenachtig als we wakker worden. Maar tussen de buitjes door schijnt de zon wel. ‘s-Middags gaan we toch maar een stuk wandelen. Dezelfde wandeling, maar dan andersom. We houden het tot Wijlre droog, maar dan komen er toch buien. Na een tijdje schuilen in een bushokje wordt het droog en wandelen we verder naar de camping. De rest van de middag en avond blijft het droog en kunnen we weer lekker buiten zitten.

Vrijdag, 17 juli
Vandaag gaan we eerst eens in Valkenburg kijken. Misschien is er wel plek op de camperplaats daar. We zetten de camper op een groot parkeerterrein vlakbij het centrum en lopen Valkenburg in. Een enorme drukte op de terrassen. Maar we vinden nog een mooi plekje, en lunchen daar. Na de lunch nog even rond gelopen, maar het is ons eigenlijk te druk. De camperplaats zit ook vol, vinden we uit via internet.
We besluiten om naar Maastricht te rijden. Er is daar een camperplaats voor 100 campers en je kunt niet reserveren, dus misschien is er nog een plekje voor ons. Maastricht is maar een klein eindje rijden, dus we zijn er mooi op tijd. Via de automaat boeken we een plekje. Na ons druppelen er nog wat campers binnen en dan is het toch echt vol. Wat een campers hier, de één is nog groter dan de ander.
We lopen naar de bushalte bij de camping om naar het centrum te gaan. Het is te lopen (4 km.), maar omdat we natuurlijk het centrum gaan verkennen, leek het ons slimmer om de bus te nemen. Na een kort ritje stappen we midden in het centrum uit. Eerst maar eens naar het Onze Lieve Vrouweplein voor een terrasje. Het is smoordruk, maar na wat zoeken vinden we een leeg tafeltje. Na de koffie schaffen we een plattegrondje en en maken een rondwandeling. Wat is Maastricht toch een mooie stad. Voor mij was het niet het eerste bezoek, maar voor Ellen wel, en die vond het prachtig.
Eind van de middag waren we redelijk moe en liepen we terug naar het plein waar de buslijnen waren. We hadden nog tijd genoeg om een lekker biertje op het terras te nemen. Tegen acht uur waren we weer terug bij de camper.

overvolle terrassen op het OLV-plein

Zaterdag, 18 juli
Na het ontbijt verlaten we Maastricht en gaan op zoek naar een camping voor onze laatste overnachting. Dat zal niet meevallen want alle regio’s hebben nu schoolvakantie. En inderdaad, na tig kilmeters gereden en campings bezocht te hebben komen we tot de conclusie dat Zuid Limburg helemaal volgeboekt is.
Dan maar een stuk naar het Noorden om een plekje te vinden. Maar ook Roermond is het overal vol. Ik denk dat er in Brabant vast nog wel wat te vinden is, dus uiteindelijk nemen we de afslag Budel om daar naar de camperplaats te rijden. Hier is inderdaad nog plek genoeg.

Zondag, 19 juli
‘s-Morgens maken we nog een wandeling vanaf de camperplaats en rond 11 uur vertrekken we weer verder naar het Noorden. Bij de Betuwe verlaten we de A2 en zoeken we een plekje om te lunchen. We komen terecht op een alleraardigst terras in Beesd. Na de lunch nog een lekker ijsje bij de ijssalon en dan zit het er toch echt op en rijden naar Lemmer.
Het was een heerlijk weekje en we zien alweer uit naar onze volgende trip.